fbpx
06 41 205 475
info@bosscoaching.nl

3 okt 2019

Druk, druk, druk? Voorkom een burn-out

Druk, druk, druk

Herken je dat? Dat je van alles moet en wilt. Ook van jezelf. Maar tijd tekort komt. Iedereen wil wat van je. Jij doet je best al die wensen te vervullen. En vergeet jezelf. Wat jij graag wilt. Je bent altijd maar met anderen bezig. Je hoofd loopt ervan om. Door de bomen zie je het bos niet meer.

Je legt jezelf een grote prestatiedruk op. Doet alles graag goed. Liefst perfect. Maar dat lukt niet. Daarvoor heb je teveel op je bordje. Dat geeft stress. Veel stress.

Hoe voelt het

Je hoofd is vol. En je piekert wat af. Je voelt je onrustig van binnen. Opgejaagd. Hebt een schuldgevoel. Omdat je vindt dat je tekortschiet. Terwijl je zo je best doet. Doodmoe word je ervan.
Je put jezelf steeds verder uit. Het voelt normaal dat je iedere ochtend moe opstaat. En ’s avonds geen energie meer hebt. Je snak naar rust. Een tijd niets doen. Geen gezeur aan je hoofd. Maar plichtsgetrouw als jij bent, sleep jij je voort. En sta jij weer klaar. Voor je werk, relatie, gezin, familie, vrienden ….

Herkenbaar? Dan is het de hoogste tijd dit patroon te doorbreken. En meer aandacht aan jezelf te geven. Voor jouw gezondheid. Want weet je. Jij bent belangrijk! Het is jouw leven!

Als je alle signalen negeert

De signalen negeren. Dat was wat ik deed. Ik ging door. Tot ik instortte.
In die tijd werkte ik in Amsterdam. Had een drukke baan en dagelijks 3 uur reistijd naar mijn werk. Ik was daardoor, 4 dagen per week, meer dan 12 uur van huis. Mijn twee zoons waren pubers. In mijn vrije tijd coachte ik een handbalteam en zat ik in het bestuur van onze vereniging. Ook was ik voorzitter van de werkgroep, die een beleidsplan voor de vereniging maakte. Gelijktijdig maakten wij als gezin een heftige periode door.

Achteraf gezien waren de signalen duidelijk. Een steeds verder toenemend gevoel van vermoeidheid. Ik stond moe op en ging nog vermoeider naar mijn bed. Mijn hoofd zat vol. Ik had een onrustig opgejaagd gevoel dat steeds sterker werd. Ik werd prikkelbaar. Sliep steeds slechter. Kon me minder goed concentreren. Voelde me al lange tijd niet fit.
Ik deed echter niets met deze signalen. Luisterde ook niet naar signalen uit mijn naaste omgeving. Ik ging maar door. Verwaarloosde mijn gezondheid. Het ging goed, tot het fout ging.

Toen ik het niet verwachtte

Privé was de situatie net weer helemaal tot rust gekomen. Toen gebeurde het. Tijdens een vergadering voor het beleidsplan. Op een doordeweekse dag rond 00.30 uur. Opeens ging het licht bij mij uit. Ik begon te trillen en te schudden. Had een heel snelle ademhaling en voelde mij hondsberoerd.

Natuurlijk snel langs mijn huisarts. Zijn conclusie: zwaar oververmoeid. Uiteindelijk heeft het ruim een half jaar geduurd voordat ik weer volledig aan het werk was.

Na deze ervaring drong het tot me door. Het is belangrijk om goed voor mezelf te zorgen. Goed naar mijn lichaam en gevoel te luisteren. Tijdig rust te nemen. Zowel fysiek als mentaal. Tijd voor mezelf inplannen. Niet teveel hooi op mijn vork te nemen. Te zorgen voor meer rust in mijn hoofd. Om regelmatig mijn energie weer op te laden. Te kiezen voor activiteiten waar ik energie van krijg. Met mensen om te gaan, die mij energie teruggeven.

Verhoogd risico op burn-out

Ik legde in die tijd geen verband tussen mijn oververmoeidheid en mijn hoogsensitiviteit. Had toen net ontdekt dat er er een naam bestond voor de grote gevoeligheid die ik heb. ‘Hoogsensitiviteit.’

Uit onderzoek van de Stichting Burnout blijkt dat, in circa de helft van de burn-out gevallen, hoogsensitiviteit een rol speelt.

In het GGZ nieuws van 9 december 2016 stond een artikel over het verband tussen hoogsensitiviteit en burn-out. Hieronder een stukje hieruit.
Titel: ‘Hoogsensitiviteit geeft meer kans op een burn-out.’
“Doordat je meer prikkels binnen krijgt, dan niet hoogsensitieve personen, staat je lichaam sneller onder spanning. “Als je stress hebt op je werk en daar nog stress bij komt door problemen in je relatie, of gewoon door gezinsdruk wanneer je kinderen hebt, dan is dat de spreekwoordelijke druppel.”

Gelukkig weet ik nu hoe je dit risico op burn-out sterk kunt verminderen. En daardoor kunt voorkomen.

Wat kun je zelf doen

Het belangrijkste is ‘zorg goed voor jezelf’. Daarmee bedoel ik:

Luister goed naar jezelf. Naar je lichaam en je gevoel. Je lichaam en gevoel geven je signalen.
Wees lief voor jezelf. Geduldig, tolerant, vergevingsgezind, aardig. Bemoedig en steun jezelf. Zet jezelf niet zo onder druk.
Maak tijd voor jezelf vrij. Creëer iedere week een aantal uren ‘me-time’. Waarin jij je mentaal en fysiek kunt ontspannen.
Kies voor lichaamsbeweging die je emoties en je geest tot rust brengt. Zoals wandelen, hardlopen, zwemmen en fietsen. Het liefst in de natuur.
Of luister meditaties om je geest tot rust te brengen.

En wat nog meer

Verminder het aantal prikkels dat je binnenkrijgt. Je hebt hier meer invloed op dan jij misschien denkt. Bijvoorbeeld: gebruik je smartphone, tablet, computer en tv minder. Minder schermtijd betekent minder prikkels. Het beste, meest effectieve, wat je kunt doen is je gevoelige aura beschermen. Zie hiervoor de eenvoudige heel effectieve afschermoefening in mijn gratis videoserie.

Vraag jezelf af ‘wat kost mij energie en wat geeft mij energie’. Het gaat dan over activiteiten en werkzaamheden.
En ‘wie kost mij energie en wie geeft mij energie.’  Het gaat dan om de personen in je naaste omgeving. Zoals familie, vrienden, kennissen, collega’s, buren …

Schrijf je bevindingen op. Dan krijg je inzicht in waarvan en van wie jij energie krijgt.
Beslis vervolgens wat je ermee wilt. Activiteiten, werkzaamheden waar je energie van krijgt vaker doen? En waar jij geen energie van krijgt verminderen of loslaten?
Het contact met iemand van wie je geen energie krijgt op een laag pitje zetten? Doe vooral wat goed voor jou voelt.

Tenslotte, kom voor jezelf op. Durf ‘nee’ te zeggen als je ergens geen zin in hebt of als een verzoek slecht voor je voelt.

Hoe kan ik je helpen

Ik kan me goed voorstellen dat je denkt ‘dat wil ik allemaal wel, maar daar heb ik hulp bij nodig.’

Na mijn ervaring met zware oververmoeidheid heb ik geleerd hoe je een burn-out kunt voorkomen. En hoe je van een burn-out herstelt. Het zijn dezelfde bouwstenen, die ik in mijn spirituele coaching en healing toepas om hoogsensitief in je kracht te komen. Om een stralend leven te leiden vanuit rust, kracht en liefde.

Waar werk je aan en wat is voor jou het resultaat van mijn spirituele coaching en healing?

– Veel meer rust in je hoofd en je lijf
– Veel meer energie. Je bouwt weer energie op en weet hoe jij in je energie blijft
– Bewustwording van gedachten en overtuigingen die je stressgevoel versterken
– Loslaten en ombuigen van deze gedachten en overtuigingen. Hierdoor verdwijnt het stressgevoel.
– Het denken van gedachten die jou ontspannen en energie geven. Waardoor jij je krachtiger voelt.
– Sturing geven aan de energie die je waarneemt en herkent. In de richting die jij wilt.

De ervaringen van Kate

Deze week ontving ik van Kate de review van haar coachtraject. Ik wil graag een stukje hieruit met jullie delen. Haar volledige review plaats ik binnenkort op mijn website.

“Ed heeft me begeleid terwijl ik een burn-out had. Aan het begin van het traject was ik helemaal lichamelijk en geestelijk op, veel aan het piekeren en wist ik niet waar mijn grenzen lagen. Ik had al jaren altijd een vol en onrustig hoofd en deed dingen voor anderen, niet voor mezelf. In mijn traject met Ed ervoer ik voor het eerst een stil en rustig hoofd, zonder eeuwig gepieker. Dit was een verademing. Ik wist niet eens dat dit kon! Daarnaast leerde ik mezelf ook afschermen en aarden. Hierdoor kreeg ik meer energie en kon ik beter leren voelen wat ík wilde of nodig had. Nog steeds doe ik elke dag oefeningen om mijn aura te beschermen en me te gronden. Daarnaast gebruik ik nu korte, krachtige zinnetjes zoals ‘Alles is goed. Alles komt goed’ als ik me onrustig voel, in plaats van dat ik erover ga nadenken. Dit werkt heel erg goed, merk ik!

We hebben samen doelen opgesteld waarvan ik dacht dat die nooit écht zouden lukken. Aan het einde van het traject konden we ze allemaal aftekenen. ………………….
Ook hebben Ed en ik gekeken naar mijn re-integratie-proces: wat wil ik nou echt? En hoe kan ik hierin naar mijn intuitie luisteren? Nu, een halfjaar later, ben ik verhuisd en heb ik ander werk – en voel ik elke dag dat ik hier goed zit. Daar ben ik elke dag weer dankbaar voor.”

Wil je meer informatie, heb je vragen of wil je vrijblijvend contact?

Meer informatie vind je via de links hieronder.
Gratis videoserie ‘goed in contact met jezelf’
Onlineprogramma ‘Hoogsensitief in je kracht’
Informatie over coaching
Wil je een vrijblijvend afspraak om te verkennen of ik wat voor je kan betekenen?
Overige vragen? mail me op info@bosscoaching.nl

 

 

Leave a Reply