fbpx
06 41 205 475
info@bosscoaching.nl

1 aug 2018

Hoe ga jij om met pijnlijke gedachten?

Pijnlijke gedachten

Wat was ik bedreven in het mezelf pijnigen, ervan langs geven met mijn eigen gedachten. Heel negatief tegen mijzelf praten.” Stomkop, je kan ook niets. Het was jouw eigen schuld dat je tijdens het vissen kwam vast te zitten met je roeiboot bij die brug. Je kan niet eens roeien. Stapte je ook nog uit de boot het water in om weer los te komen. Was je daardoor zeiknat! Haha. Wat een loser!”
Op deze manier bevestigde ik mezelf weer “Je bent niet goed genoeg Ed.”

Ook supergoed was ik in het invullen van de gedachten van een ander. Wat een ander dacht over mij of over iets wat ik zei. Keek iemand bedenkelijk als ik een idee had, dacht ik meteen dat mijn idee werd afgekeurd. Keek iemand boos naar me dacht ik meteen dat diegene mij niet mocht. Pijnlijke negatieve gedachten, die mij het gevoel gaven dat ik werd afgewezen.

En omgaan met kritiek? Dat vond ik heel moeilijk. Ik beleefde kritiek als een persoonlijke aanval. Als een persoonlijke afwijzing. “Je bent niet goed genoeg Ed.”. En ik kon er vervolgens dagen over malen.

Wat kunnen we onszelf toch pijnigen met onze eigen gedachten, met op een negatieve manier in gedachten tegen onszelf praten. Boeddha zei hierover: “ Zelfs uw ergste vijand kan u niet zo diep kwetsen als uw eigen gedachten.”

Ze blokkeerden mijn groei

Die pijnlijke gedachten over mezelf, het op een negatieve manier tegen mijzelf praten, blokkeerden de groei van mijn zelfvertrouwen, zelfwaardering, zelfrespect en zelfacceptatie. Ik ontkrachtte mezelf door zo min over mezelf te denken. Ik deed mijzelf verdriet en pijn met mijn eigen gedachten. Ik toonde heel weinig liefde voor mezelf.

Mijn situatie veranderde toen ik mij bewust werd van hoe ik met mijzelf omging. Ik zag het opeens helder. Al die negatieve gedachten over mijzelf waren niet liefdevol, niet bemoedigend, niet begripvol, niet waarderend, niet respectvol, niet goed voor mijn zelfvertrouwen, niet mezelf accepterend. Ik ontkrachtte mezelf keer op keer. Dit wilde ik niet meer. Ik wilde op een positieve manier met mijzelf omgaan, op een positieve manier in gedachten tegen mijzelf praten.

Ik ben er, vanaf dat bewustwordingsmoment, aan gaan werken bewuster met mijn gedachten om te gaan. En heb stap voor stap controle over mijn gedachten gekregen.

Wil je verandering? Tips!

Wil je ook stoppen met jezelf te pijnigen met je gedachten? Wil jij ook positiever met jezelf omgaan, tegen jezelf praten? Wil jij ook meer controle krijgen over jouw gedachten? Ja?

Wil je er zelf mee aan de slag?
Begin dan met het oefenen van het bewust worden van wat je denkt. Hoe je dat doet? Laat je leiden door je gevoel.
Elke keer als je een negatief gevoel over jezelf hebt, sta dan stil bij wat je in gedachten tegen jezelf zei toen je dat rot gevoel kreeg. Verander vervolgens die gedachte door een beter voelende gedachte, waarmee je liefdevoller, begripvoller met jezelf omgaat.

Een voorbeeld:
Je hebt net bij het inparkeren van je auto een paaltje geraakt. Je voelt je er rot over. Als je stilstaat bij dit gevoel besef je dat jij jezelf allerlei verwijten aan het maken was. Dat je tegen jezelf zei: “Wat een sukkel ben je toch, je kan niet eens zonder schade inparkeren.”
Vervang de gedachte, die je tegen jezelf zei bijvoorbeeld door: “Vervelend dat ik schade hebt. Het is gebeurd. Niets meer aan te doen. Volgende keer beter. Ik vergeef het mijzelf.”
Doordat je nu veel liefdevoller, begripvoller, positiever met jezelf omgaat voel jij je direct een stuk beter.

Wil je ermee aan de slag onder begeleiding?
Dan wil ik je graag daarbij helpen. Bij coaching ga je onder mijn begeleiding gericht aan de slag met die gedachten waaraan jij graag wilt werken. Met die doelen die jij graag wilt bereiken. Waar nodig en gewenst is healing onderdeel van mijn coaching.Wil je meer informatie, kijk dan op www.bosscoaching.nl/1op1-coaching/of maak een vrijblijvende afspraak via www.bosscoaching.nl/contact/

Je kunt ook mijn onlineprogramma ‘Hoogsensitief in je kracht volgen’. Hierbij werk je op een structurele manier aan leren omgaan met je hoogsensitiviteit, liefdevoller met jezelf omgaan en aan controle krijgen over je gedachten. Hierdoor kom je steeds meer in je kracht.  Zie www.bosscoaching.nl/programma/ Dit kan met of zonder coaching.

In ieder geval heel veel succes!

 

1 Response

  1. Marianne

    Pijnlijke gedachten!

    Ed, bedankt voor je bericht. Je hebt me meteen weer met beide benen op de grond gekregen en weer een blij mens van me gemaakt.
    Want ja je hebt gelijk, die dwaze negatieve gedachten, de vele boze gesprekken die je met jezelf kunt voeren, je zelf helemaal naar beneden halen! Wie heeft ze niet maar ook bijna niemand spreekt ze echt uit. Dus bedankt voor je openhartigheid en vooral voor het delen.
    Je hebt me inmiddels veel geleerd, ben je daar bijzonder dankbaar voor. Ben er van overtuigt dat je veel mensen kunt helpen inzicht te krijgen in hun gevoel en hoe ze daar me om moeten gaan.

    Ga vooral door met je blogs
    Marian
    gedachten

Leave a Reply