fbpx
06 41 205 475
info@bosscoaching.nl

29 aug 2019

Hoe goed ken jij jezelf? 5 tips voor zelfreflectie

Jezelf beter leren kennen

Ik heb mezelf stap voor stap beter leren kennen. Zelfreflectie heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Alleen in contact met jezelf kun je jezelf beter leren kennen. Al mijn angsten, zorgen, mentale pijnen en negatieve overtuigingen heb ik stap voor stap leren kennen. Daarna pas kon ik ze loslaten. Of ombuigen in positieve energie. Ook weer stap voor stap.

Energie van anderen

Doordat ik hoogsensitief ben, werd mijn zicht op mezelf belemmerd door mistflarden van energie van anderen. Niet al de angsten die ik voelde bleken mijn eigen angsten. Niet al de zorgen en mentale pijnen die ik ervaarde waren echt van mij. Niet al mijn negatieve overtuigingen bleken echt van mij.
Een deel was van anderen. Mensen waarmee ik een nauwe band heb of heb gehad. Energie meegegeven in mijn opvoeding.

Hoe beter ik mezelf leerde, hoe beter ik de energie in anderen begon waar te nemen.
Ook heb ik geleerd de energie van anderen los te laten.

Hoe goed ken jij jezelf?

Welke angsten, zorgen, mentale pijnen en negatieve overtuigingen belemmeren jou?
Weten wie je bent houdt in een verbinding aangaan met jezelf. Dat betekent luisteren naar je gevoelens van moment tot moment en handelen naar wat nu goed voor jou is. Vertrouwen op jezelf en trouw zijn aan jezelf.

Het leven is één groot leerproces en innerlijk groeiproces. Waar je ook zit in je leerproces:
Je bent ok zoals je bent, je mag er helemaal zijn. Accepteer jezelf zoals je bent, inclusief al je kwetsbaarheden en groeipunten. Het is goed zoals het is.

Zelfreflectie

In het begin vond ik zelfreflectie heel lastig. Wat kan dat toch moeilijk zijn. Van een afstand liefdevol zonder oordeel naar jezelf kijken. Hoe je iets aangepakt hebt .
Of wat jouw rol in een conflict is geweest. Wat er is gebeurd, hoe je hierop hebt gereageerd, wat het effect was van je reactie? En je afvragen: Hoe kan het anders, wellicht beter?

Accepteer ik mezelf of reageer ik afwijzend boos naar mezelf. Dat was een pijnlijke tweestrijd. Zelfreflectie confronteerde me elke keer met het feit dat ik mijzelf eerder afkraakte dan bemoedigde. Ik zocht altijd de fout bij mijzelf. Dat was niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen. Van mezelf houden, mezelf accepteren, mezelf waarderen en mezelf respecteren waren duidelijk mijn leer- en groeipunten. Ik moest leren liefdevol zonder oordeel naar mijzelf te kijken.

Ondanks dat ik het zwaar en heel confronterend vond ben ik doorgegaan met zelfreflectie. Het heeft me veel gebracht. Ik kon steeds liefdevoller naar mijzelf te kijken. Tolerant en vergevingsgezind. Ik leerde steeds meer ook mijn sterke kanten te zien en mijzelf daarin te bevestigen.

Zelfreflectie is voor mij nu al jaren een fijne manier om mijn verbeter- en groeipunten duidelijk te herkennen en te erkennen. En met deze punten aan de slag te gaan. Mijn sterke kanten, die mij uniek maken, ken ik ook. Het heeft mij ook inzicht gegeven in wat ik wil en hoe ik wil zijn. Degene die ik wil zijn.

5 tips voor zelfreflectie

Tip 1 Voorbereiding
Bepaal waarop jij wilt reflecteren. Bijvoorbeeld, hoe je dag is gegaan, jij gereageerd hebt in een bepaalde situatie, hoe je een bepaalde klus hebt gedaan, hoe een conflict is ontstaan etcetera.

Zoek een rustige plek op waar je alleen bent. Dit kan ook buiten in de natuur zijn.
De aanwezigheid en energie van anderen om je heen verstoren je zelfreflectie.

Doe zelfreflectie met een rechte rug. Of je nu zit, staat of loopt. Met een rechte rug stroomt je energie het krachtigst lang je ruggengraat. Dit geeft je innerlijke kracht.

Tip 2 Mindset
Het is belangrijk dat jij liefdevol, zonder oordeel naar jezelf kijkt. Dat je tolerant en vergevingsgezind bent naar jezelf toe.
Voel je een oordeel over jezelf opkomen adem dan 5x zo diep mogelijk in en uit. Het oordeel krijgt geen aandacht, geen energie en zal verdwijnen.

Tip 3 Wat is goed gegaan. Wat zijn je leerpunten
Kijk eerst naar wat goed is gegaan. Geef jezelf een compliment en wees hier blij en dankbaar om. Voel de kracht van je blijheid en je dankbaarheid.
Kijk daarna wat jouw leerpunten en aandachtspunten in deze situatie zijn geweest. Doe dit objectief, zonder oordeel. Geen kritiek! Het is goed zoals het is. Bemoedig jezelf. Yes you can!

Tip 4 Maak notities
Schrijf je zelfreflectie op. Eerst de situatie waarover je reflecteert. Daarna een rijtje van je sterke punten en een rijtje van je leer- en aandachtspunten in deze situatie.

Tip 5 Oefenen door visualisatie
Tenslotte, visualiseer de situatie waarover je hebt gereflecteerd. Oefen tijdens de visualisatie de situatie met je leer- en aandachtspunten net zolang tot je in de visualisatie reageert, zoals je wilt reageren.

Veel succes!

Wil je ondersteuning bij jezelf beter leren kennen, dan kan ik je helpen. Ontdek de mogelijkheden in een vrijblijvende afspraak.

Leave a Reply